Gorska kolesa pravzaprav niso tako zelo stara, kot bi si nekdo morda mislil glede na njihovo priljubljenost in razširjenost. A stalen napredek v nekaj zadnjih desetletjih privablja vse več kolesarjev različnih želja in stopenj znanja. Ta kolesa so narejena za obvladovanje zahtevnejših in zelo različnih terenov ter bodo zadostila potrebam tistim, ki si med kolesarjenjem želijo nekoliko več adrenalina.
Gorsko kolesarjenje, za katerega je značilno premagovanje naravnih ovir, združuje intenzivno vadbo, ki bo krepila pljuča ter pomagala pri ohranjanju zdrave ravni holesterola. V isti sapi pa vam bo odkrila tudi prelepe razglede in nov pogled na kraj, za katerega ste mislili, da ga poznate že do potankosti.
Če potrebujete novo gorsko kolo, vam vsekakor svetujemo, da si preberete ta vodič za nakup gorskega kolesa, v nadaljevanju pa vam predstavljamo pet prednosti gorskih koles.
1. Oblikovanje za sproščeno držo
Gorska kolesa lahko navadno prepoznamo že na prvi pogled. Zaznamujejo jih debelejši okvirji. V tej lastnosti se skrivata moč in izboljšana sposobnost zagotavljanja stabilnosti in blažitve udarcev. Na ta način vožnja z gorskim kolesom ni le udobnejša, temveč je omogočena tudi dosti višja stopnja varnosti in zaščite pritiskov na kolesarjevo telo.
Večina okvirjev je oblikovana na način, da kolesarju omogočajo bolj sproščen položaj, kar pomeni bolj pokončno držo v primerjavi s cestnim kolesarjem, ki se nagiba naprej. Ta pozicija zagotavlja boljši nadzor nad kolesom ter je koristna pri vzpenjanju navzgor. Seveda tipi gorskega kolesarjenja, ki se osredotočajo na spust, zahtevajo drugačno držo.
Pogosto se gorsko kolo od ostalih loči po ravnem krmilu. Nekatera kolesa tega tipa ponujajo tudi nastavke za spuščeno oziroma »bullhorn« krmilo, a so ta namenjeni omogočanju vzravnane vožnje na ravnini. Cestni kolesarji pa se spuščenih krmil poslužujejo zaradi lažjega nagiba naprej med vožnjo.
2. Izpopolnjeno vzmetenje
Velika prednost gorskih koles je sistem vzmetenja. Večina novih kvalitetnih gorskih koles je danes polno vzmetena, kar pomeni, da imata sisteme za amortiziranje tako sprednje kot zadnje kolo. Polno vzmetenje vodi v še bolj gladko vožnjo od različic, kjer je vzmetenje le na prednjem kolesu.
Amortizerji v različnih oblikah omogočajo rahlo premikanje obeh koles navzgor in navzdol. Brez vzmetenja je namreč vožnja zelo toga, kar pa za večino ni idealno pri vožnji, ki vključuje udarce, torej za vožnjo preko preprek. Dvojno vzmetenje je ključno tudi pri spustih in tehničnih odsekih na poti.
Zaradi dobrega sistema vzmetenja, ki prinaša višje stopnje udobja, pa se nekateri kolesarji celo odločijo, da okvir gorskega kolesa združijo z bolj gladkimi gumami in se z njim zapeljejo tudi po cestah ali mestu.
3. Trpežne pnevmatike
Seveda s trdnim okvirjem pridejo tudi trpežne pnevmatike, ki so ključne za dober oprijem. Sprednja in zadnja pnevmatika se razlikujeta v tem, da prva omogoča dobro sledenje krmilu, zadnja pa bo poskrbi za oprijem tudi na težjih terenih in podlagah.
Kvalitetna gorska kolesa imajo praviloma na voljo več prestav kot drugi tipi, kar je pomembno za doseganje optimalne vožnje tako na ravninah kot strmih vzponih. Drugačen sistem s prilagojenimi razmerji med prestavami zato zahteva nekaj vaje.
4. Intenzivna vadba
Vadba z visoko intenzivnostjo je ključna pri gradnji mišic, raznolik teren pri gorskem kolesarjenju pa je kot nalašč za hitre in krajše valove visokih intenzitet, za razliko od enakomernih voženj po cesti. Redna vožnja z gorskim kolesom se bo hitro poznala na pridobivanju mišic na nogah in zadnjici. Z vožnjo po grobem terenu bosta izboljšani tudi vzdržljivost in splošna kondicija.
5. Vaja v koordinaciji in pozornosti
Vožnja po zahtevnem terenu in izogibanje (naravnim) oviram sta odličen trening za koordinacijo telesa. Podlaga namreč ni tako predvidljiva kot na cesti, pogosto je tudi spolzka, gotovo pa ne gladka, kar zahteva visoko mero koncentracije in stalnega nadzora nad kolesom.
Učenje hitrega odzivanja se bo pozitivno obrestovalo tudi, ko boste naslednjič vozili po cesti in vas bo presenetila mačka, ki bo švignila čez cesto, ali avto, ki bo nepričakovano zapeljal pred vas.